Posted on Leave a comment

17 FAQ About Aqiqah and Qurban

Frequently Asked Questions About Aqiqah and Qurban

Table Of Content

1- What is Aqiqah?

Aqiqah is the act of sacrificing an animal in the occasion of a child birth.

It is, sunnah for it to be performed on the seventh day of the childbirth.

If unable to do so, one may slaughter on the fourteenth day, or the twenty-first day .Or the next of every seventh days ahead, whenever convinient.

This is inline with Syeikh Muhammad Arsyad Al-Banjari’s opinion in his book Sabil Al-Muhtadin

One of many Hadith on Aqiqah were reported by Abu Dawud, At Tirmidzi and Ibnu Majah :

“A boy is in pledge for his `Aqiqah. It will be slaughtered for him on the seventh day, his head is to be shaved and he is to be named.”

2- What is Aqiqah's ruling?

Aqiqah is sunnah muakkadah (highly encouraged sunnah) for those who are capable to perform it.

This is based on a hadith from Salman bin Amir al-Dhabbi RA where he said:

I heard the Prophet PBUH said:

مَعَ الْغُلاَمِ عَقِيقَتُهُ فَأَهْرِيقُوا عَنْهُ دَمًا وَأَمِيطُوا عَنْهُ الأَذَى

‘Aqiqa is to be offered for a (newly born) boy, so slaughter (an animal) for him, and relieve him of his suffering.”

3- What is the Difference Between Aqiqah and Qurban?

Aqiqah : A great Sunnah of sacrificing an animal as a symbol of syukur (gratefulness) for the birth of a child.

Qurban : An ibadah (during Eidul Adha). Of sacrificing an animal to bring oneself closer to the Creator.

It is done in following the syariat of Prophet Ibrahim and Prophet Muhammad (PBUH)

Both are sunnah muakkadah (encouraged sunnah).

4- When Shall Aqiqah Be Performed?

The best time is on the seventh day of the child birth.

If missed due to a certain circumstances, it shall be done on the 14th, or if that is missed too, then on the 21st day.

Or, any subsequent of every 7th days from the child birth until the child hits puberty (baligh).

However if one is still incapable of an aqiqah within the time, they may do so at any other time whenever they are finally able to.

5- How Old is a Goat, That is Good for Aqiqah?

1. Goat:
At least 2 years old (366 days old)

2. Sheep:
At least 1 year old. (365 days old)

This is in accordance with a hadith from Abu Hurairah RA, who said, I heard the Prophet PBUH said:

نِعْمَتِ الْأُضْحِيَّةُ الْجَذَعُ مِنْ الضَّأْنِ

“The best male” – or – “female Udhiyah is that from the Jadha’ sheep.”

Reported by At-Tirmizi (1499)

6- How Many Aqiqah Goats Required for a Baby?

For a baby boy is 2 goats.

This is based on hadith from Ummul Mukminin, Aaisyah R.A;

Two (2) sheeps of similar age and quality are to be sacrificed for a baby boy (as `Aqiqah) and one (1) sheep for a baby girl

Reported by At-Tirmizi.

If one cannot afford to slaughter two sheeps at once for a male newborn, -it is permissible to slaughter one sheep first and the second later on.

This is the same case for Prophet Muhammad’s grandchildren, Hasan and Husain where the prophet performed aqiqah for them by slaughtering one sheep for each one of them – Reported by Abu Dawoud

7- How Many Aqiqah Goats Required for Baby Girl?

For baby girl is one (1) goat.

This is based on hadith from Ummul Mukminin, Aaisyah R.A;

Two (2) sheeps of similar age and quality are to be sacrificed for a baby boy (as `Aqiqah) and one (1) sheep for a baby girl

Reported by At-Tirmizi.

8- Is It Permissible to Pick Cows for Aqiqah?

Yes, it is.

In madhhab Syafie, it is permissible to replace goat with parts of cow or camel.

This is stated by al-Imam al-Nawawi Rahimahullah in his book al-Majmu’:

مَذْهَبُنَا جَوَازُ الْعَقِيقَةِ بِمَا تَجُوزُ بِهِ الْأُضْحِيَّةُ مِنْ الابل والبقر والغنم وبه قال أنس ابن مَالِكٍ وَمَالِكُ بْنُ أَنَسٍ وَحَكَى ابْنُ الْمُنْذِرِ عَنْ حَفْصَةَ بِنْتِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لَا يُجْزِئُ إلَّا الْغَنَمُ

The meaning: Our madhhab (al-Syafie), ruled it permissible for aqiqah with animals of slaughter, such as camel, cow, and goat and this is the opinion of Anas bin Malik and Malik bin Anas.

9- One Cow is Equal to How Many Aqiqah/Babies?

One goat is equivalent to one part of a cow and camel.

That is 1/7 of a cow. So the whole cow can be shared for a few aqiqahs/babies.

This is stated by al-khatib al-Syarbini Rahimahullah in his book Mughni al-Muhtaj:

وَكَالشَّاةِ سُبْعُ بَدَنَةٍ أَوْ بَقَرَةٍ، فَلَوْ ذَبَحَ بَدَنَةً أَوْ بَقَرَةً عَنْ سَبْعَةِ أَوْلَادٍ، أَوْ اشْتَرَكَ جَمَاعَةٌ فِيهَا جَازَ، سَوَاءٌ أَرَادُوا كُلُّهُمْ الْعَقِيقَةَ أَوْ بَعْضُهُمْ الْعَقِيقَةَ وَبَعْضُهُمْ اللَّحْمَ

“And for a goat is equivalent to 1/7 (one part) of camel or cow. It is permissible for the camel or cow to be slaughtered for 7 children or shared with others, or it (all parts) is intentioned for aqiqah, or some for aqiqah and some just to get the meat”

10- What is the Condition Required of the Animals for Aqiqah?

It must be perfect physically.

For goats, they should have fur, and at least 2 years old.

For sheeps, they should come from those furry type like Kibasy and Kharuf.

They should be at least 1 year old or lose their front teeth, or whichever first between the two.

11- To Whom the Aqiqah Meats Are Given?

The difference between aqiqah meats and qurban meats is, the aqiqah’s meats are sunnah (encouraged) to be cooked first before serving and eaten by families, friends and the needy.

You can serve the meat to anyone you like.

With Aqiqah Centre, the meats are distributed among the needy around Mecca.

Meanwhile, qurban meats should be distributed raw in general.

12- Who is Allowed To Eat Aqiqah Meats?

The needy among muslims.

It is also suggested to eat partly from this ‘aqiqah meats, and partly to feed the relatives, friends and the poor.

It was reported that ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said concerning the meat of the ‘aqeeqah: “It should be cut into pieces, then eaten and given to others.” (Narrated by Ibn Abi Shaybah in al-Musannaf)

The parents of the child are allowed to eat the meats.

They must not eat the meats by themselves alone however.

It is also sunnah to give the legs part of the aqiqah to the midwife who assists the childbirth process.

13- What is the Ruling on Serving Aqiqah Meats to Non-muslims?

It is considered Makruh (highly disliked) if serving the meat to them while there is still needy muslim community in the area that is yet to be served.

It falls to Haraam if all the meats are given to non-muslims based on the hadith :

“Do not keep company with anyone but a believer and do not let anyone eat your food but one who is pious.”
(Narrated by Abu Dawud)

14- Can I Perform Aqiqah for Myself?

Performing aqiqah is a highly encouraged sunnah in Islam.

If your parents were having difficulties to do it for you before, you can do it for yourself.

This is because Aqiqah is not an obligation. If a person offered ‘Aqiqah for himself, even if he is grown up, it would be good.

The Prophet Muhammad (pbuh) performed aqiqah for himself at the age of 40 after being made the prophet.

15- Is It Permissible for Anyone Else Other Than the Parents to Perform Aqiqah on Their Child's Behalf?

The Prophet Muhammad’s himself performed aqiqah for his grandchildren, Hassan bin Ali and Hussain bin Ali, where he wanted to help her daughter Fatimah Azzahra r.a.

For baby boy that requires 2 goats,  1 goat may be sponsored by someone else, and the other goat on your own, and both are executed by Aqiqah Centre in Mecca .

16- What Are the Other Sunnah/ibadah/tradition That Should Be Perform for a Newborn Child Other Than Aqiqah?

Other than aqiqah on the 7th day, it is also sunnah to shave the baby’s head and give charity in the similar weighs of the hair in gold or silver.

Apart from that, one may name their child with good meaning and announce it to family and friends during this time too.

Posted on Leave a comment

Kenapa Ibu Bapa Disunatkan Buat Aqiqah Untuk Anak?

Kenapa Ibu Bapa Disunatkan Buat Aqiqah Untuk Anak?

Selepas kedua – dua ibu bapa dikurniakan anugerah cahaya mata, tanggungjawab seterusnya adalah melaksanakan ibadah aqiqah untuk anak tersebut.

Ibadah aqiqah merupakan sunnah muakkad yaqni ibadah sunat yang sangat dituntut dalam Islam.

Sejarah amalan aqiqah jika kita telusuri telah bermula di kalangan Arab Jahiliyah jauh sebelum kedatangan Islam yang dibawa oleh junjungan mulia Nabi Muhammad saw lagi.

Akan tetapi, selepas kedatangan Islam, Nabi Muhammad saw telah menukarkan amalan khurafat dan syirik Arab Jahiliyah kepada amalan yang bersesuaian dengan syariat Islam.

Persoalan yang kerap diajukan kepada kami di Aqiqah Centre oleh ibu bapa muda yang baru sahaja mendapat cahaya mata adalah kenapa ibu bapa disunatkan buat aqiqah untuk anak?

Di sini kami kongsikan hikmah dan fadhilat melaksanakan ibadah aqiqah buat anak – anak anda.

1. Sebagai satu tanda kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah swt atas anugerah dikurniakan cahaya mata.

2. Supaya tidak timbul fitnah akan kelahiran cahaya mata baru dari pihak anda (ibu bapa) dan keluarga kedua – dua belah pihak.

3. Agar bayi yang dilahirkan berada dalam keadaan paling sempurna tanpa sebarang masalah kesihatan.

4. Mengelakkan cahaya mata anda yang baru lahir daripada pelbagai penyakit seperti pandangan mata yang jahat (‘ain) dan menghindari anak anda daripada gangguan makhluk halus.

5. Menggalakkan perkembangan dan kecerdasan minda cahaya mata anda supaya menjadi insan yang baik.

6. Hikmah terbesar adalah supaya menghidupkan sunnah junjungan mulia Nabi Muhammad saw dalam menyambut kelahiran bayi.

7. Mematahkan amalan – amalan khurafat dan bid’ah masyarakat Melayu lebih – lebih lagi yang melanggar syariat dan sunnah Islam yang dibawa Nabi Muhammad saw.

8. Satu cara yang paling ideal untuk mengeratkan kembali hubungan silaturrahim di antara semua ahli keluarga anda.

Dalam majlis aqiqah, semua orang mendoakan dan mengharapkan yang terbaik untuk anak anda.

9. Menghilangkan rasa kufur dan bakhil terhadap fakir – fakir miskin dengna memberi mereka makan.

10. Mendapat pahala berganda apabila melaksanakan ibadah sunnah di dalam bulan Ramadhan.

Pahala ibadah Ramadhan dapat, pahala ibadah aqiqah pun dapat.

Nak aqiqahkan anak anda secara online di Tanah Suci Mekah?

Harga cuma RM570 RM499 sahaja.
Hubungi 010-8400803 atau layari https://aqiqahcentre.com/

Posted on Leave a comment

Wanita Seksi Boleh Buat Ibadah Qurban?

​Wanita Seksi Boleh Buat Ibadah Qurban?

Apa yang kami kongsikan ini merupakan kisah benar yang dilalui tim Aqiqah Centre.

Semenjak tahun 2014 membantu rakyat Malaysia menjalankan ibadah aqiqah dan qurban di Tanah Suci Mekah melibatkan lebih daripada 20,000 ekor haiwan sembelihan.

Buat pengetahuan anda, servis yang dijalankan oleh kami di Aqiqah Centre tidak terbatas kepada ibadah aqiqah sahaja, bahkan juga ibadah qurban.

Ceritanya bermula pada musim qurban tahun 2019 yang lalu. Seperti biasa, kami menerima Whatsapp dari pelanggan yang ingin bertanyakan itu dan ini berkenaan ibadah qurban.

Tiba – tiba satu Whatsapp yang kami terima dari seorang wanita yang kami gelarkan puan pada mulanya.

Namun dimarahi kerana katanya ‘puan’ itu untuk makcik – makcik. Dia masih muda!

“Maaf lah dik, akak ni jenis sexy tak bertudung. Kadang aku malu jugak dik nak tanya ni.”

Beliau memaklumkan bahawa beliau bekerja sebagai pegawai atasan kerajaan di Putrajaya dan mempunyai beberapa soalan yang ingin ditanya berkenaan ibadah qurban.

Usai selesai beliau menaip di telefonnya, kami melihat soalannya berbunyi :​“Kalau kau tgk DP aku pun dik, aku tahu korang ni jenis judgmental.

Pakaian pun teselak-selak, tudung entah ke mana lagi terbangnya kan. Orang macam akak ni kalau buat qurban dekat mekah, layak ke?”

Allahu.. Walaupun kami ini menguruskan amanah ribuan ibu ayah untuk menyempurnakan ibadah aqiqah dan qurban tapi kami tak pernah segelumit dalam hati membeza-bezakan sesiapa.

Ibadah Qurban Melahirkan Sifat Kehambaan

Ibadah aqiqah dan qurban bukanlah seperti ibadah-ibadah yang lain, ianya lahir dari dalam diri atas sifat kehambaan.

Sifat ibadahnya tidak meletakkan syarat sah atau batal sekiranya tidak menutup aurat.

Jika kita mahu solat, wajib menutup aurat dgn sempurna untuk melaksanakan ibadah tersebut, kalau kita buat umrah atau haji syarat sah ibadah tersebut juga mesti menutup aurat dengan sempurna.

Akan tetapi, dalam ibadah qurban atau aqiqah ini agak berbeza

Tiada syarat yang mengatakan bahawa tidak sah ibadah ini jika tuan empunya badan tidak menutup aurat.

Kalian jangan salah ambil point ya.

Bukan kami kata boleh buka aurat.
Aurat tetap perlu dilindungi dengan sempurna mengikut Quran dan Hadith.

Tapi, ibadah ini akan tetap sah dan diterima Allah tidak kira jantina walaupun anda sedang dalam satu fasa usaha ke arah yang lebih baik dalam menjadi manusia.

Pakailah apa pun, Allah lebih layak menerima dan menolak. Sekadar dari ilmu kami yang cetek ini, Allah akan terima.

Kami tetap memuji wanita tersebut, walaupun dia sedar tidak menutup aurat dengan sempurna.

Moga Allah mudahkan urusan beliau dan kalian untuk menutup aurat.

Uniknya ibadah qurban ini, ianya satu-satu ibadah yang dituntut untuk kita mengeluarkan sedikit harta dan membayarnya sebagai tanda mendekatkan diri kepada Allah.

Ibadah Qurban Kemuncak Dekatkan Diri Kepada Allah

Duit yang kalian bayar untuk membeli haiwan terbaik atas tujuan ibadah qurban adalah pengorbanan yang kalian persembahkan untuk mendekatkan diri dengan Allah.

Sesuai dengan maksudnya dari segi bahasa yakni, mendekatkan diri kepada Allah Azza Wa Jalaluh Taala dengan berkorban dari sebahagian harta.

Nak aqiqahkan anak anda secara online di Tanah Suci Mekah?

Harga cuma RM570 RM499 sahaja.
Hubungi 010-8400803 atau layari https://aqiqahcentre.com/

Posted on Leave a comment

Siapa Yang Boleh Makan Daging Aqiqah?

Siapa Yang Boleh Makan Daging Aqiqah?

Kami di Aqiqah Centre sering diajukan soalan – soalan ini oleh ramai ibu bapa muda yang rata ratanya bakal menjalankan majlis aqiqah dan berendoi cahaya mata mereka.

“Saya ramai kawan Cina di office, boleh saya jemput mereka makan daging aqiqah anak saya?”

“Takpe ke kalau saya jemput jiran – jiran untuk majlis berendoi anak saya nanti?”

Di antara kita pasti ramai yang mempunyai kawan dan kenalan rapat yang bukan Muslim dari bangsa lain seperti Cina, India dan sebagainya.

Buat pengetahuan anda, persoalan ini membelenggu sebahagian besar Melayu Muslim di Malaysia.

Ramai yang masih keliru tentang siapa sebenarnya yang layak menerima dan makan daging dari sembelihan aqiqah.

Ada yang kata siapa sahaja boleh makan asalkan dijemput tuan rumah.

Ada yang kata ahli keluarga terdekat sahaja.

Agihan Sumbangan Daging Aqiqah Yang Betul

Yang tepatnya adalah orang yang diperbolehkan dan selayaknya diberi makan daging sembelihan hasil daripada ibadah aqiqah adalah orang faqir miskin daripada kalangan umat Islam kita sendiri.

Akan tetapi, anda juga disunatkan memakan sebahagian daging sembelihan daripada ibadah aqiqah, kemudian disedekahkan sebahagian lagi.

Ini sesuai dengan kata – kata daripada Aisyah r.a bahawa :

“Sesungguhnya haiwan korban untuk aqiqah itu tidak dipatah-patahkan di bahagian tulangnya, ia juga adalah untuk dimakan oleh kita dan diberi makan (kepada fakir miskin).”

(Ibn Abi Shaybah)

Daging sembelihan daripada ibadah aqiqah boleh dimakan oleh ibu bapa anak yang diaqiqahkan.

Mereka mestilah tidak memakan daging itu berseorangan tanpa menjamu ahli keluarga terdekat, jiran tetangga, sahabat handai, fakir miskin dan sebagainya.

Sunat dalam ibadah aqiqah adalah memberikan kaki kambing aqiqah tersebut kepada bidan yang menyambut kelahiran bayi tersebut.

Soal masakan yang sesuai pula adalah terpulang kepada ibu bapa dan keluarga si anak yang diaqiqahkan.

Nak aqiqahkan anak anda secara online di Tanah Suci Mekah?

Harga cuma RM570 RM499 sahaja.
Hubungi 010-8400803 atau layari https://aqiqahcentre.com/

Posted on Leave a comment

Pengertian dan Hukum Aqiqah

Pengertian & Hukum Aqiqah

Aqiqah menurut bahasa ertinya “rambut yang tumbuh di atas kepala bayi pada kala  waktu lahirnya.” Demikian pendapat ‘Ubaid, Ashmu’i dan Zamakhsyari.

Menurut istilah hukum syarak  aqiqah ialah “penyembelihan haiwan tertentu untuk kepentingan anak, di samping mencukur atau memotong rambutnya dan diberi nama untuk anak itu.”

Imam Syafi’e berpendapat melaksanakan aqiqah adalah sunat muakkad. Ini bersesuaian dengan sabda Nabi SAW yang bermaksud:

“Tiap-tiap anak itu tertebus (terpelihara daripada kemudaratan dan kemungkaran) dengan aqiqahnya, disembelih haiwan untuknya pada hari ketujuh, dicukur kepalanya dan diberi nama”.

(Maksud hadis riwayat Ahmad dan Tirmidzi)

Ibnu Al-Qayyim menegaskan bahawa aqiqah itu memelihara bayi tesebut daripada golongan syaitan dalam urusan dunia dan akhirat.

Juga sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;

“Berserta anak itu ada aqiqah, maka alirkanlah darah untuknya, dan singkirkanlah sesuatu yang membahayakan daripadanya.” (Maksud hadis riwayat Tirmidzi)

Imam Malik menyatakan bahawa, hukum aqiqah ini adalah perintah yang tidak dapat diperselisihkan lagi.

Imam Ibnu Qayyim pula menyabitkan aqiqah dengan nilai korban seekor kambing yang dikurniakan oleh Allah SWT sebagai ganti diri untuk Nabi Ismail AS..

Maka dengan itu, difahamkan bahawa penyembelihan aqiqah untuk anak yang dilahirkan berguna untuk melindungi bayi daripada gangguan syaitan.

Sumber dari : korbanaqiqah

Posted on 21 Comments

16 Soalan Sekitar Aqiqah & Qurban (FAQ)

Soal Jawab Tentang Aqiqah & Qurban

Senarai Soalan

1- Apa Itu Aqiqah?

Aqiqah oleh masyarakat Melayu Muslim di Malaysia adalah satu ibadah Islam dengan mengorbankan haiwan untuk bayi lelaki atau perempuan yang baru lahir.

Ibadah aqiqah disembelih pada hari ke-7 kelahiran bayi.

Sekiranya terlepas pada hari ke-7 kelahiran, maka hendaklah disembelih pada hari ke-14 atau ke-21.

Demikianlah seterusnya tiap-tiap 7 hari berikutnya.

Hal ini berdasarkan pendapat Syeikh Muhammad Arsyad Al-Banjari dalam kitab karangannya Sabil Al-Muhtadin.

Ibadah aqiqah sesuai dengan hadith riwayat Abu Daud, At Tirmidzi dan Ibnu Majah :

“Setiap anak yang lahir itu terpelihara dengan aqiqahnya yang disembelih untuknya pada hari ke tujuh (7); dari hari lahirnya- dicukur seluruh rambutnya dan diberikan nama yang membawa maksud yang baik.”

2- Apa Hukum Aqiqah?

Hukum aqiqah adalah sunat muakkadah (dituntut) bagi yang berkemampuan.

Ini berdasarkan sebuah hadith daripada Salman bin Amir al-Dhabbi RA katanya:
Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

مَعَ الْغُلاَمِ عَقِيقَتُهُ فَأَهْرِيقُوا عَنْهُ دَمًا وَأَمِيطُوا عَنْهُ الأَذَى

Maksudnya: “Bersama-sama kelahiran bayi ada aqiqahnya. Oleh itu, tumpahkanlah darah aqiqah bagi pihaknya dan buangkanlah kekotoran dan najis daripadanya”.

3- Apa Beza Aqiqah & Qurban?

Aqiqah : Ibadah yang dilakukan sebagai tanda kesyukuran atas nikmat dikurniakan anak.

Qurban : Tujuannya untuk menghampirkan diri kepada Allah SWT.

Ia dilakukan sebagai menghidupkan syariat Nabi Ibrahim dan seterusnya Nabi Muhammad SAW.

Hukum kedua-duanya sunat muakkad.

4- Bila Aqiqah Dilakukan?

Waktu terbaik adalah pada hari ke-7 kelahiran bayi.

Jika terlepas atas sebab tertentu, anda boleh lakukan pada hari ke-14.

Dan sekiranya tidak sempat juga, anda boleh laksanakan pada hari ke-21.

Kadar perbezaannya adalah setiap 7 hari berikutnya sehinggalah anak tersebut mencapai baligh.

Akan tetapi, sekiranya tidak mampu dilakukan dalam tempoh tersebut, anda boleh lakukan bila telah berkemampuan.

5- Berapa Umur Kambing Untuk Aqiqah?

1. Kambing Biasa:
Sekurang – kurangnya dua tahun ke atas.

Kalau umur dia 366 hari dah kira dua tahun dan boleh disembelih.

2. Kambing Biri – Biri:
Sekurang – kurangnya telah masuk satu tahun.
Umur dia 365 hari dah boleh disembelih.

Ini bersesuaian dengan hadith, daripada Abu Hurairah RA berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

نِعْمَتِ الْأُضْحِيَّةُ الْجَذَعُ مِنْ الضَّأْنِ

Maksudnya: “Biri-biri yang paling baik dibuat qurban ialah yang dalam usia Jaza”

Riwayat al-Tirmizi (1499)

6- Berapa Ekor Kambing Aqiqah Untuk Anak Lelaki?

Untuk anak lelaki adalah dua (2) ekor kambing sahaja.

Ini berdasarkan hadith dari Ummul Mukminin, Aaisyah R.A bahawa,

“Rasulullah telah menyuruh kami mengerjakan aqiqah bagi bayi lelaki 2 ekor kambing yang bersamaan kedua-duanya dan bagi bayi perempuan pula satu (1) ekor kambing.”
Riwayat At-Turmuzi

Untuk kes anak lelaki, sekiranya tidak mampu 2 ekor, boleh buat 1 ekor dahulu.

Ini sepertimana yang dilakukan dalam kes cucu Rasulullah yakni Hasan dan Husain, Rasulullah telah menyempurnakan aqiqah Hasan & Husain dengan menyembelih satu (1) ekor Kibasy – Riwayat Abu Daud.

7- Berapa Ekor Kambing Untuk Aqiqah Anak Perempuan?

Untuk anak perempuan, cukup satu (1) ekor kambing sahaja.

Bersesuaian dengan hadith Rasulullah saw dari Ummul Mukminin, Aaisyah R.A bahawa

“Rasulullah telah menyuruh kami mengerjakan aqiqah bagi bayi lelaki 2 ekor kambing yang bersamaan kedua-duanya dan bagi bayi perempuan pula satu (1) ekor kambing.”
Riwayat At-Turmuzi.

8- Bolehkah Aqiqah Seekor Lembu Untuk Anak Baru Lahir?

Ya, boleh.

Dalam mazhab Syafie, dibolehkan untuk menggantikan kambing dengan lembu ataupun unta.

Ini seperti mana yang disebutkan oleh al-Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam kitabnya al-Majmu`:

مَذْهَبُنَا جَوَازُ الْعَقِيقَةِ بِمَا تَجُوزُ بِهِ الْأُضْحِيَّةُ مِنْ الابل والبقر والغنم وبه قال أنس ابن مَالِكٍ وَمَالِكُ بْنُ أَنَسٍ وَحَكَى ابْنُ الْمُنْذِرِ عَنْ حَفْصَةَ بِنْتِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لَا يُجْزِئُ إلَّا الْغَنَمُ

Maksudnya: Mazhab kami (iaitu al-Syafi`e), dibolehkan aqiqah apa yang dibolehkan dengannya sembelihan dari jenis unta, lembu dan kambing dan ini adalah pendapat Anas bin Malik dan Malik bin Anas.

9- 1 Ekor Lembu Aqiqah Bersamaan Berapa Orang Bayi?

Kiraannya adalah seekor kambing itu bersamaan dengan 1 bahagian lembu.

Kadar bagi seekor kambing adalah bersamaan dengan 1/7 daripada lembu dan boleh dikongsi bahagian tersebut secara berjemaah.

Ini sesuai dengan apa yang disebutkan al al-Khatib al-Syarbini Rahimahullah di dalam kitabnya Mughni al-Muhtaj:

وَكَالشَّاةِ سُبْعُ بَدَنَةٍ أَوْ بَقَرَةٍ، فَلَوْ ذَبَحَ بَدَنَةً أَوْ بَقَرَةً عَنْ سَبْعَةِ أَوْلَادٍ، أَوْ اشْتَرَكَ جَمَاعَةٌ فِيهَا جَازَ، سَوَاءٌ أَرَادُوا كُلُّهُمْ الْعَقِيقَةَ أَوْ بَعْضُهُمْ الْعَقِيقَةَ وَبَعْضُهُمْ اللَّحْمَ

“Dan bagi seekor kambing itu 1/7 (satu bahagian) dari unta dan lembu. Sekiranya disembelih unta atau lembu itu dari 7 orang anak atau dikongsi secara beramai-ramai, ia juga dibolehkan sama ada dengan sembelihan itu kesemua (bahagian) diniatkan untuk aqiqah atau sebahagian untuk aqiqah dan sebahagian lagi hanya untuk mendapatkan daging sahaja.”

10- Apa Syarat Haiwan Untuk Aqiqah?

Untuk kambing, syaratnya adalah dari jenis kambing berbulu.
Umurnya wajib genap dua tahun.

Untuk biri – biri adalah dari berbulu tebal seperti kibas, kharuf dan sebagainya.
Umurnya wajib genap setahun umurnya atau telah gugur gigi hadapannya sekalipun belum genap setahun umurnya.

11- Daging Aqiqah Untuk Siapa?

Perbezaan aqiqah dan qurban adalah daging aqiqah disunatkan untuk dimasak terlebih dahulu untuk dimakan dan dijamu bersama keluarga, sahabat atau faqir miskin.

Anda boleh menjamu daging aqiqah kepada sesiapa sahaja tanpa ada halangan.

Tetapi dengan Aqiqah Centre, daging aqiqah akan diagihkan kepada faqir miskin dan insan yang memerlukan di sekitar Tanah Suci Mekah.

Manakala daging qurban pula tidak dimasak, sebaliknya diagihkan secara mentah kepada umum.

12- Siapa Yang Boleh Makan Daging Aqiqah?

Orang faqir miskin dari kalangan umat Islam kita sendiri.

Akan tetapi, anda juga disunatkan memakan sebahagian daging sembelihan dari ibadah aqiqah, kemudian disedekahkan sebahagian lagi.

Ini sesuai dengan kata – kata dari Aisyah r.a bahawa :

“Sesungguhnya haiwan korban untuk aqiqah itu tidak dipatah-patahkan di bahagian tulangnya, ia juga adalah untuk dimakan oleh kita dan diberi makan (kepada fakir miskin).”
(Ibn Abi Shaybah)

Ibu bapa anak yang diaqiqahkan boleh makan daging tersebut.

Mereka mestilah tidak memakan daging itu berseorangan tanpa menjamu ahli keluarga terdekat, jiran tetangga, sahabat handai, fakir miskin dan sebagainya.

Sunat dalam ibadah aqiqah adalah memberikan kaki kambing aqiqah tersebut kepada bidan yang menyambut kelahiran bayi tersebut.

13- Apa Hukum Orang Bukan Islam Makan Daging Aqiqah?

Makruh hukumnya menjamu daging sembelihan aqiqah sedangkan masih terdapat golongan faqir miskin semuslim yang tidak diberikan daging aqiqah tersebut.

Haram hukumnya bilamana daging sembelihan dari ibadah aqiqah itu diberikan sepenuhnya kepada golongan bukan Islam berdasarkan sabda Nabi Muhammad saw:

“Janganlah kamu bersahabat dengan bukan Islam dan jangan kamu memberi makan kecuali mereka yang bertakwa.”
(Riwayat Abu Dawud)

14- Bolehkah Saya Aqiqahkan Diri Sendiri?

Ibadah aqiqah adalah sunat yang sangat dituntut di dalam Islam.

Sekiranya ibu bapa anda tidak berkemampuan atau tidak sempat melakukan aqiqah untuk anda, anda boleh melakukan ibadah aqiqah untuk diri sendiri.

Hal ini kerana, Nabi Muhammad saw juga melakukan ibadah aqiqah untuk dirinya sendiri selepas diangkat menjadi Rasul pada umurnya 40 tahun.

15- Bolehkah Orang Lain Lakukan Aqiqah Untuk Anak Saya?

Rasulullah sendiri telah melaksanakan ibadah aqiqah buat cucunya Hassan bin Ali r.a dan Hussain bin Ali r.a atas kapasiti ingin membantu anak baginda Fatimah Azzahra r.a.

Untuk anak lelaki boleh juga satu ekor kambing disponsor oleh orang lain dan satu ekor kambing lagi dilakukan oleh anda bersama Aqiqah Centre di Tanah Suci Mekah.

16- Apa Amalan Selain Aqiqah Untuk Bayi Baru Lahir?

Selain ibadah aqiqah pada hari ke-7, disunnatkan juga mencukur kepala bayi.

Jika berkemampuan, anda boleh timbang rambut bayi tersebut dan sedeqahkan emas atau perak mengikut berat rambut tersebut.

Selain itu, anda boleh mengisytiharkan nama bayi tersebut kepada orang ramai dan disunnahkan memberi nama yang baik seperti nama para Nabi, Awliya atau nama dari Asma Allah.

Posted on Leave a comment

Kenapa Aqiqah di Mekah

Kenapa Aqiqah Di Mekah?

“Mahalnya nak buat aqiqah sekarang ni!”

Sebelum kita masuk topik kenapa aqiqah di Mekah, kita kena faham yang kita berhadapan dengan kos untuk melakukan ibadah aqiqah yang agak tinggi di Malaysia

Harga seekor kambing hidup di Malaysia sekitar RM900.

Ini bukannya salah peniaga mahu buat untung besar, malah penjual kambing di Malaysia hanya mempunyai margin untung yang kecil sahaja.

Pertamanya kerana kos menjaga seekor kambing di Malaysia adalah tinggi.

Kerana itu, pilihan lain adalah melakukan ibadah aqiqah di Mekah.

Apa Itu Aqiqah?

Korban dan aqiqah adalah ibadah yang berbeza.

Korban hanya dilakukan pada hari raya haji atau aidul adha.

Aqiqah pula adalah ibadah untuk menyambut kelahiran anak.

Aqiqah boleh dilakukan pada bila-bila masa sehingga anak itu baligh. Jika anak itu sudah baligh, maka adalah lebih baik dilakukan ibadah korban.

Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda:

“Seorang anak lelaki sedang diikrarkan untuk aqiqah, ia dilakukan pada hari ketujuh, rambutnya dicukur dan dia diberi nama.”

Kedua-dua ibadat ini adalah sunat.

Berapa Kos Aqiqah Di Mekah?

Kos melakukan ibadah aqiqah di Mekah bergantung kepada harga semasa kambing di sana.

Kebiasaannya kos melakukan ibadah aqiqah di kota suci itu adalah sekitar RM500 untuk seekor kambing.

Berapa Kambing Yang Harus Diaqiqahkan?

Adalah sunat bagi melaksanakan aqiqah untuk anak lelaki dengan dua ekor kambing jika mampu.

Bagi anak perempuan pula, hanya seekor.

Rasulullah s.a.w telah bersabda:

“Dua ekor kambing yang menyerupai (dalam usianya) disembelih untuk seorang lelaki dan seekor untuk seorang perempuan.”

Namun jika tidak berkemampuan, seekor kambing pun sudah cukup bagi anak lelaki.

Tujuan kita melakukan aqiqah di Mekah adalah untuk beribadah. Dan ibadah tidak sepatutnya menyusahkan kita.

Untuk mendapat servis aqiqah secara online anda boleh tekan gambar di bawah.